Obiecałam zabrać Was do szkoły! Odwiedzimy poszczególne klasy, nauczycie się przy okazji alfabetu Braille'a i dowiecie z jakich przedmiotów trzeba zdawać w Rwandzie egzaminy.
Rok szkolny w Rwandzie zaczyna się w styczniu i jest podzielony na 3 trymestry. Po każdym trymestrze dzieciaki zdają egzaminy i mają krótkie wakacje (od 2 tygodni do miesiąca). Końcem października dzieci dostają świadectwa i wyjeżdżają do domów na dwa miesiące wolnego. Na początku listopada młodzież szkół średnich zdaje matury. Pierwsze egzaminy państwowe zdaje się już po 6 klasie szkoły podstawowej - podobnie jak w Polsce.
Obecnie dzieciaki uczą się na 6 poziomach: klasa wstępna, dwie klasy
pierwsze, dwie drugie i dwie trzecie, jedna klasa czwarta i jedna
czwarto - piąta, gdzie nasza młodzież realizuje program dwóch lat
równocześnie.
W klasach 0 - 3 dzieci uczą się metodą globalną (znaną jako metoda ośrodków pracy), od klasy czwartej mają podział na przedmioty. Szkoła rośnie razem z dzieciakami, dlatego co roku przybywa nam klas, aż dojdziemy do klasy dziewiątej.
Dobra, tyle wprowadzenia, zaczynamy:)
WYPUKŁE PISMO - CZYLI Z BRAJLEM ZA PAN BRAT
Podstawą, z której wyprowadza się
cały system Braille'a jest sześciopunkt nazywany znakiem tworzącym. System składa się ze znaków będących
kombinacją sześciu wypukłych punktów ułożonych w dwóch kolumnach po trzy punkty w każdej. Lewa kolumna
zawiera umownie oznaczone punkty: 1,2,3, zaś prawą stanowią punkty: 4,5,6
Wzajemna kombinacja i rozmieszczenie punktów daje możliwość sześćdziesięciu czterech znaków. W brajlu można
zapisać wszystko! Istnieje opracowana matematyczna, chemiczna, fizyczna, muzyczna notacja brajlowska:) Dodam nieskromnie, że polską adaptację systemu opracowały nasze siostry (Matka Elżbieta Róża Czacka i s. Teresa Landy).
Międzynarodową bazę alfabetu stanowi pierwszych 25 znaków oraz znak oznaczający literę "w",
a także znaki przestankowe i pomocnicze, które mimo pewnych różnic między odmianami systemu Braille'a w poszczególnych językach mają na ogół międzynarodowy charakter. Ciekawe jest to, że zarówno chiński, japoński, jaki i sanskryt ma swoje odzwierciedlenie w brajlu. Nasze dzieci świetnie czytają po polsku, choć oczywiście nie rozumieją treści:)
|
Pierwszy etap nauki - używamy powiększonych sześciopunktów |
|
W tabliczkach trzeba pisać od strony prawej do lewej i to jak w zwierciadle |
|
Maszyna brajlowska bardzo ułatwia pisanie |
|
|
Czytanie |
|
Matematyka - pisemne odejmowanie na specjalnych tabliczkach |
|
Okręgi i półokręgi - geometria |
|
Rysowanie na folii - wypukłe rysunki |
|
Poznawanie mapy |
|
Geografii ciąg dalszy |
Wiele zajęć dzieciaki mają w naturalnym środowisku. Poznają świat za pomocą dotyku i innych zmysłów. Ważne, by ich wyobrażenie o świecie było zgodne z rzeczywistością.
|
Gdzie to kopytko? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Co było pierwsze, jajko czy kura? |
|
A co to jest kura :)
|
|
Na kapuścianej grządce |
|
Zboże |
|
Pieczemy bułki |
Jak wspominałam, po każdym trymestrze dzieci zdają egzaminy. Nie dodałam tylko, że z WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW:) Oprócz kinyarwanda, angielskiego, matematyki, social, science, egzaminy zdaje się tutaj z tańca, muzyki, religii, prac ręcznych i sportu. Ponieważ jest to szkoła dla niewidomych, dzieci obowiązują również egzaminy z samoobsługi i orientacji przestrzennej. Dużo tego, ale pociechy dobrze sobie radzą. Suma egzaminów z trzech trymestrów stanowi ocenę końcową i od niej zależy promocja do następnej klasy.
Alfabet Braille'a jest kluczowy dla zapewnienia równouprawnienia i dostępności dla osób niewidomych. Dzięki temu systemowi pisma mogą one korzystać z różnych źródeł informacji i uczestniczyć w życiu społecznym i zawodowym na równych zasadach z innymi ludźmi.
OdpowiedzUsuńhttps://www.reklamaigadzety.pl/k85,szyldy-tablice-i-tabliczki-tabliczki-dla-niewidomych.html