
Jak mogliście
się przekonać, śledząc wpisy i fotografie na blogu, dzieci naszego Ośrodka,
mają bardzo różne problemy ze wzrokiem. Chcielibyśmy przybliżyć Wam nieco tę
tematykę, dlatego rozpoczynamy nowy cykl artykułów temu poświęconych. Nie
będą to oczywiście jakieś akademickie wykłady, niemniej jednak myślę, że pozwolą
nieco bardziej wczuć się w to, z czym zmagają się nasze dzieci.

Na skutek działania wielu czynników
może wystąpić u dziecka różnego rodzaju uszkodzenie wzroku. Mogą to być jakieś
przyczyny wewnętrzne (genetyczne, wrodzone, chorobowe) lub zewnętrzne czyli
urazy. Trwała dysfunkcja wzroku, czyli uszkodzenie, jest to wada jego struktury
anatomicznej i czynności w stosunku do stanu normalnego. Uszkodzenie takie może
występować w różnym stopniu i w różnym zakresie, albo nawet dotyczyć wszystkich
czynności narządu wzroku. Ślepotę zazwyczaj leczy się przyczynowo, zwykle
operacyjnie. Niektóre jej postacie mają jednak charakter nieodwracalny, niepoddający
się leczeniu lub niemożliwy do leczenia. Najistotniejsze, w ocenie stopnia
upośledzenia wzroku, są dysfunkcje najważniejszych czynności wzrokowych:
uszkodzenie widzenia centralnego (obniżenie ostrości wzroku), oraz uszkodzenie
widzenia obwodowego, powodujące ograniczenie i ubytki pola widzenia.
Już z tych ogólnych uwag,
domyślamy się, że sprawa terminologii nie jest taka prosta, że nie można
wszystkich osób, mających problemy z widzeniem wrzucić do worka z napisem:
„niewidomy”. W pierwszej chwili wielu z nas może sobie wyobrazić, że ktoś
„niewidomy” to taki, co widzi wszystko „na czarno” czyli zupełnie nic
a „słabowidzący” to ktoś, kto ma „zamazany obraz”, kiedy na coś
patrzy lub w taki czy inny sposób niedowidzi, np. z bardzo bliska czy daleka.
Okazuje się, że cała sprawa
jest nieco bardziej skomplikowana. Bo na przykład, co powiedzieć
o osobach, które widzą tylko światło, potrafią je zlokalizować i przy
poruszaniu się używać źródeł światła jako punktów orientacyjnych? Albo
o dzieciach, które przemieszczając się korzystają ze wskazówek
wzrokowych, np. widzą duże, kontrastowe obiekty, meble, oznaczenia,
ale przy czytaniu posługują się alfabetem Brajla? Albo o kimś, kto ma
tak ograniczone pole widzenia, że porusza się z białą laską,
ale jest w stanie przeczytać normalną gazetę? Lub jeszcze inny
wypadek, gdy ktoś ma kłopoty z widzeniem kolorów, barw? Wniosek nasuwa się sam:
to, że ktoś nie widzi albo słabo widzi, wcale nie jest jednoznaczne, ma
wiele kolorytów i odcieni.

Teraz nieco trudniejszy moment. Mówiąc
o niewidomych i słabowidzących można używać definicji opartych
na kryteriach
medycznych. Dotyczą
one wartości ostrości wzroku i pola widzenia. Sięgnijmy w związku z tym do
mądrzejszych!
Widzenie centralne mierzone jest
ostrością wzroku, czyli zdolnością rozróżniania dwóch punktów przy maksymalnym
zbliżeniu. Jeżeli oko tego nie potrafi i widzi te punkty jako jeden zlewający
się i niewyraźny punkt lub ich w ogóle nie widzi, to znaczy, że ostrość wzroku
jest w jakimś stopniu obniżona.
Zgodnie z klasyfikacją Światowej
Organizacji Zdrowia (klasyfikacja ICD – 10 2010 r.), stopień ostrości wzroku
określa się w postaci ułamka zwykłego lub dziesiętnego, np.: 1/20 (0,05)
oznacza, że ostrość ta została 20–krotnie obniżona lub, że dziecko zachowało
zaledwie 5% normalnej ostrości wzroku. Za wzrok normalny uważa się ostrość
wzroku powyżej 0,3.
Osoba niewidoma - „blind”
- to ktoś, kto ma ostrość wzroku poniżej 3/60 (0,05) w lepszym oku
lub pole widzenia nie większe niż 10 st. od centralnego punktu fiksacji.
Wśród niewidomych można wyróżnić trzy kategorie ze względu na ostrość
wzroku: osoby z ostrością wzroku mniejszą niż 3/60 ale większą lub
równą 1/60 (tzn. mogące policzyć palce z odległości 1 metra), osoby
z ostrością wzroku mniejszą niż 1/60 do poczucia światła, osoby bez
poczucia światła.
Ślepota - zalicza się do
niej nie tylko całkowite zniesienie czynności wzrokowych (ostrość wzroku 0,00),
a więc całkowitą ślepotę, lecz również poczucie światła oraz zachowaną ostrość
wzroku od 0,02 do 0,05. Dla tego stopnia uszkodzenia ostrości wzroku, stosuje
się dwie nazwy, mianowicie: „słabowzroczność” głęboką lub też „ślepotę
umiarkowaną”.
Osoby z ograniczonym polem
widzenia nie większym niż 20 stopni, niezależnie od ostrości wzroku (może
być wyższa niż 0,05). Zaburzenia widzenia obwodowego przejawiają się w
ograniczeniach i ubytkach pola widzenia. Normalne pole widzenia ludzkiego oka
wynosi w płaszczyźnie poziomej 150 stopni, a w płaszczyźnie pionowej 120. Przy
częściowym nakładaniu się pól obu oczu, pełne pole widzenia człowieka w
płaszczyźnie poziomej wynosi 200 stopni.
Osoba słabowidząca -
jeśli tak przetłumaczyć określenie „visually impaired” - to osoba mająca
ostrość wzroku w lepszym oku przy najlepszej możliwej korekcji, mniejszą
niż 6/18 (0,3) ale większą lub równą 3/60 (0,05) lub pole widzenia
mniejsze niż 20 st. ale większe niż 10 st. Przy czym wyróżnia się dwa
stopnie uszkodzenia wzroku: mniej poważny (ostrość wzroku mniejsza niż 6/18
ale większa lub równa 6/60 czyli 0,1) i poważny (ostrość wzroku
mniejsza niż 6/60, większa lub równa 3/60). Taką definicję osoby słabowidzącej
można znaleźć najczęściej. Ktoś, kto widzi „niewyraźnie”, ale pomagają mu
okulary, nie jest osobą słabowidzącą.
Łatwo zauważyć, że termin „słabowidzący”
nastręcza wiele trudności definicyjnych, odnosi się do bardzo dużej
i zróżnicowanej grupy i że trzeba go wiązać z tym, jak dana
osoba może używać wzroku, a nie jakie liczby określają jej ostrość wzroku
czy pole widzenia.
Bazując na tych ustaleniach,
Międzynarodowa Klasyfikacja Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń, przyjmuje
następujące formy uszkodzeń pola widzenia:
• Koncentryczne (równomierne) ograniczenie pola widzenia aż
do średnicy pola rzędu kilku stopni.
• Widzenie połowiczne polegające na wypadnięciu połowy pola
widzenia po lewej lub prawej stronie.
• Inne uszkodzenia pola widzenia, do których należą
wysepkowe jego ubytki w postaci mroczków (np. mroczek centralny w okolicy
plamki żółtej) lub ćwiartkowego wypadnięcia pola widzenia.
Zaburzeniom może również ulec
widzenie barw, widzenie stereoskopowe (obuoczne) oraz widzenie nocne, czyli
adaptacja do widzenia w słabych warunkach świetlnych. W przypadku ślepoty, a
zwłaszcza całkowitej ślepoty wszystkie wymienione czynności są zniesione.
Człowiek nic nie widzi lub prawie nic nie widzi.
Słabowzroczność może przyjąć
różne formy i następstwa. Obniżenie ostrości wzroku ma przede wszystkim
negatywny wpływ na widzenie przedmiotów, ich kształtów, a zwłaszcza małych i
bardzo małych przedmiotów, w tym również liter, cyfr i innych znaków
graficznych (pisma, druku). Natomiast ograniczenie czy ubytki pola widzenia
powodują znaczne ograniczenia i trudności w postrzeganiu dużych przedmiotów i
przestrzeni wraz z wypełniającymi ją przedmiotami, osobami i zjawiskami.
Osoby o różnym stopniu
uszkodzenia wzroku, zarówno dzieci jak dorośli, są opisywane i klasyfikowane w
zależności od różnych czynników np. formy aktywności czy też działań o
charakterze rehabilitacyjnym.
Charakterystyka osób z
inwalidztwem wzroku według Polskiego Związku Niewidomych przedstawia się
następująco:
• Niewidomi to dzieci i dorośli, którzy nic nie widzą od
urodzenia.
• Ociemniali to wszyscy, którzy wcześniej posługiwali się
wzrokiem, lecz go całkowicie utracili.
• Szczątkowo widzący to ludzie, którzy mają poczucie światła
i nie mogą poprawić widzenia szkłami. Z odległości 1 metra rozpoznają zarysy
przedmiotów, mają bardzo ograniczone pole widzenia.
Zgodnie z definicją zawodową
osobami niewidomymi są osoby, które w pracy zawodowej opierają się głównie na
pozostałych zmysłach, czyli całkowicie niewidomi. Natomiast w odniesieniu do
innych osób z uszkodzonym wzrokiem oznacza to, że zachowana sprawność wzroku
jest zbyt mała do wypełniania funkcji orientacyjnej na stanowisku i w miejscu
pracy oraz funkcji kierującej i kontrolującej w trakcie wykonywania pracy. Są
to osoby tzw. zawodowo niewidome. Natomiast osoby słabowidzące to osoby, które
pomimo znacznego uszkodzenia czynności wzrokowych wykorzystują je dla orientacji,
kierowania i kontrolowania przebiegu pracy.
Z punktu widzenia pedagogiki
wyróżnia się trzy grupy uczniów: niewidomych, szczątkowo widzących i
słabowidzących. Do grupy niewidomych zalicza się dzieci, które nic nie widzą,
zatem cechuje je niemożność korzystania z wrażeń wzrokowych. Dzieci szczątkowo
widzące spostrzegają przedmioty, a właściwie zarysy ich kształtów oraz ruch.
Mogą mieć także możliwości różnicowania barw oraz wzrokowej orientacji
przestrzennej. Do słabowidzących zalicza się te dzieci, u których ostrość
wzroku mieści się w przedziale od 0,06 do 0,25 normalnej ostrości, czyli ponad
1/20 do 5/20, co oznacza że z odległości 1-5 m, mogą one odróżnić czarne znaki
wysokości 3 cm, które osoby z normalną ostrością wzroku rozpoznają z odległości
20 m.
Ze względów prognostycznych osoby
słabowidzące można również podzielić na dwie grupy:
• osoby z ustabilizowanym stanem wzroku, u których aktualny
stan jest trwały i nie zagraża dalsze pogorszenie, chyba że wystąpią dodatkowe
przyczyny;
• osoby, dla których rokowania są niepomyślne i w
przyszłości nastąpi zapewne dalsze pogorszenie z całkowitą ślepotą włącznie.
Jak z tego wynika, granica między
osobami uważanymi za niewidome, a dziećmi słabowidzącymi jest płynna.
Zachowanie bowiem najmniejszej sprawności wzroku stwarza możliwość
wykorzystania go w procesie uczenia się i w różnych sytuacjach życiowych.
Uf, jakoś przebrnęliśmy. Nie było łatwo, ale mamy to za sobą. W następnych odcinkach, będzie już nieco krócej, ale za to konkretniej. Jeśli chodzi o nasze dzieci, dziękujemy Niebiosom za każdą, nawet najmniejszą sprawność wzroku, starając się ją wykorzystać w procesie wychowawczym i adaptacyjnym.
Uf, jakoś przebrnęliśmy. Nie było łatwo, ale mamy to za sobą. W następnych odcinkach, będzie już nieco krócej, ale za to konkretniej. Jeśli chodzi o nasze dzieci, dziękujemy Niebiosom za każdą, nawet najmniejszą sprawność wzroku, starając się ją wykorzystać w procesie wychowawczym i adaptacyjnym.
Widzę, że autor artykułu korzystał z mojego tekstu umieszczonego na blogu tyflo.pl (o tutaj: http://tyflo.pl/niewidomy-slabowidzacy-definicja/). Cieszę się z tego, że moje "pisarstwo" zdobyło uznanie :), jest mi jednak przykro, że cytowane są dosłownie całe zdania bez żadnego zaznaczenia, że to cytaty ani bez odniesienia do źródła. Myślę, że uczciwie by było, jeśli się nie parafrazuje, ale używa po prostu czyjegoś tekstu, zaznaczać cytaty, czy podać źródło, z którego się korzysta.
OdpowiedzUsuń.
OdpowiedzUsuńDlatego dbanie o wzrok jest tak ważne. Na portalu dbam o oczy można sobie poczytać o metodach wspierania wzroku, bo prawda taka że wiele zależy od nas samych i w wielu przypadkach to my właśnie go niszczymy przez zaniedbanie
OdpowiedzUsuńNa początku trzeba sprawdzić czy w ogóle będziecie potrzebować soczewek kontaktowych. W tym może pomóc wam stronka https://blikpol.pl/badanie-wzroku-test-online Znajdziecie w tym miejscu darmowy test online na wzrok, może warto się zbadać:)
OdpowiedzUsuńAkurat to powinno się sprawdzać u okulisty https://scanmed.pl/specjalizacje/okulistyka . Generalnie z taką wizytą nie radzę zwlekać aż będzie tragicznie, jak tylko problemy z widzeniem się pojawiają należy się umówić z lekarzem
OdpowiedzUsuńDużym ułatwieniem są Tabliczki Braille'a stosowane w różnych miejscach, aby umożliwić osobom niewidomym lub z ograniczoną zdolnością widzenia identyfikację przedmiotów lub odczytanie informacji.
OdpowiedzUsuńhttps://www.reklamaigadzety.pl/k85,szyldy-tablice-i-tabliczki-tabliczki-dla-niewidomych.html